torsdag, juni 07, 2007

Freak Scene


Tony Alva, 1977, av Glen E. Friedman

Tvättat, städat och jobbat idag. Tvätten ligger visserligen på sängen och ska vikas och städandet har bara kommit halvvägs, men det känns bra ändå. Jag har ju i alla fall kommit igång. Jobbet går framåt, ska vara klara imorgon, och det tror och hoppas jag att vi hinner.

Att inte sköta tvätt och städ ordentligt är lite tonårsfasoner (kanske ungkarlsfasoner, men jag tycker det verkar vara att döma ut människor utan partner av bara det ena könet, och det vill jag inte riktigt) och jag är alltid lättad när jag pallar med det, för jag är en rätt ordningssam människa egentligen. Märkligt det där.

Tonårsfasoner tyckte den äldre damen på Statoil att jag höll på med när jag tvättade av min cykel med vindrutetvättsgrunkan. Den gubben gick inte. Hon spottade och halvskrek på grov skånska och jag bad om ursäkt. Tänkte att dammet på min cykel inte var så mycket annorlunda än det på folks vindrutor, men jag sa inget. Det gjorde hon. Trodde att mitt tilltag skulle resultera i att allas rutor skulle blir repiga och att hon personligen skulle få skiten. Sen gick hon in. Lätt tagen böjde jag mig ner och tog istället vattenkannan som stod bredvid och hällde lite vatten på resten av cykeln. Då kom hon ut igen och sa nåt obegripligt, fast ännu surare. Trodde det handlade om samma sak fortfarande, så jag fortsatte. Sekunder senare sticker hon ut huvudet igen och skriker nåt om att vatten på marken på bensinstationen gör att folks fötter blir smutsiga och smutsen dras in i butiken som blir svårstädad. Pheew. Jag sa att jag tyckte hon verkade sur, satte mig på min beachhoj och cyklade iväg på bakhjulet... Nä, det gjorde jag inte, men jag kände mig som 15 igen (eller som sist när jag var på samma mack och köpte en folköl och jag blev behandlad med samma misstänksamma attityd, kanske inte ska åka tillbaka till macken igen) och cyklade lätt leende därifrån.

Snart ska jag cykla ner till Bowlriderstävlingen på Stapelbäddsparken och kolla lite skate och Division of Laura Lee. Där kommer jag inte vara yngst i alla fall. Skönt.

Inga kommentarer: