tisdag, januari 30, 2007

What Comes Next

Jag har saker att skriva, de kommer. Jag lovar. De är på väg ut. De kommer när de måste. Tills dess tipsar jag om lite skivor som jag lyssnat på de senaste dagarna. Skivor som jag tycker är värda att lyssna på. Det är ok att stänga ner nu, inte läsa tipsen, låta bli att lyssna på mig eller på skivorna. Det är ok.

Aerial - "The Sentinel"
Postrock från Sandviken. Den förra hamnade högst på It's a Traps årsbästa då den kom. Den här är mycket bättre.

Arcade Fire - "Neon Bible"
Ah. Äntligen. Nu förstår jag. Det här gillar jag.

Cut City - "Exit Decades"
Som Interpol borde låta. Eller som postpunken borde låta oftare. Jag har lyssnat massor på den här tidigare, nu kommer den på CD. Dags att tipsa med andra ord.

Do Make Say Think - "You, You're a History In Rust"
Vad kan jag säga om den här? Antar att du gillar Constellation. Deras släpp med Godspeed, Silver Mt. Zion och de andra. Om du gör det gillar du den här.

Jamie T - "Panic Prevention"
The Streets uppväxt på pubmat istället för curry och en mer varierad kost rent musikaliskt. Mycket England, lite punk, pub och sen pubertet. Kanske.

LCD Soundsystem - "Sound Of Silver"
Kanske är den här jämnare än den förra, det orkar jag inte ta ställning till. Riktigt bra är den i alla fall. "North American Scum" är redan en välspelad favorit.

Sonores - "Elefanten"
Lågmält och vackert. För dem med tålamod och ett par timmar över nattetid.

ST - "People I Barely Know"
Khonnor, Maps och nu en svensk motsvarighet. Alla låtar är bra utom en. Den är hemsk.

Studio - "Yearbook 1"
Skivan kom förra året. Jag vet. Lyssnar gärna på vinyl, men då gäller det att hinna köpa den också. Bra för dem som gillar Manchester på syra, Happy Mondays och Stone Roses. Visst finns det mer att skriva, men det räcker. Inte förra årets bästa, bara en skön, bra platta.

Uppdatering: Googla "band" eller "skiva" + review så får du mer korrekt info om skivorna. Sen glömde jag tipsa om "Hell Songs" med Daughters också. De gav ut en skiva förra året på Hydra Head och låter lite som Botch. Bra med andra ord.

Inga kommentarer: