söndag, januari 07, 2007

Always Returning

Sitter och lyssnar på skiva efter skiva idag. På något sätt gör det att tiden känns lite mer stillastående, att tankarna inte mal riktigt lika hårt.

Igår kunde jag inte lyssna alls. Idag gör jag inget annat. Vet inte riktigt hur det där fungerar.

Satte just i "Apollo Atmospheres & Soundtracks" av Brian Eno (Daniel Lanois och Roger Eno)*. Ska villigt erkänna att jag inte lyssnat särskilt mycket på honom och hans musik även om jag äger några skivor. Blivit enstaka spelningar som jag gillat eller ibland inte haft tålamod nog till att slutföra. Den här är i alla fall riktigt bra även om den inte passar alla dagar.

Kom att tänka på det här med Fuglesang när jag hittade fram "Apollo..." idag. Jag följde inte med i hans öden och äventyr särskilt väl, men jag fascinerades av att hela svenska folket kom att bete sig som om det var första gången en människa var i rymden. Det kändes som alla de där klippen som visats från den första månlandningen.

Den här gången var det nog inte lika spännande som det var då. Inte lika stort. Men jag antar att det är lätt att blunda när hjälterollen är så lättdefinierad som den var nu. Underdogen som till slut lyckas kopplat med den geografiska närheten vi har till hjälten. Lättsålt. Sen att det inte är av större vikt eller betydelse för mänskligheten spelar väl mindre roll.

* "Like everybody else, I sat and watched the first moon landing and the films from the subsequent missions. But for two reasons this television coverage left me unsatisfied. First, I felt that the small screen with its shallow colours was quite inadequate to the vastness of space. It made the whole enterprise look like an inferior edition of 'Star Trek.' Secondly, it seemed to me that the fear of boring the general public had led the editors and commentators to present the transmissions from space in an up tempo, "newsy" manner that was unsympathetic: short shots, fast cuts, and too many experts obscuring the grandeur of the event with a Patina of down-to-Earth chatter..."
- Brian Eno, 19 maj, 1983, om varför han hoppade på att göra musiken till omklippningen av ursprungsmaterialet.

står och fingrar på allt som sorterats in under Godspeed i hyllan, men kan inte förmå mig att lyssna på The Silver Mt. Zion, inte än. Kanske senare.

Inga kommentarer: