tisdag, februari 05, 2008

Sleepdrunk Seasons I

Pengarna försvinner snabbt i Reykjavik. Åt visserligen mycket gott och för rätt lite pengar nyss på riktigt goda Icelandic Fish & Chips. Fint ställe nere i hamnen som vet vad de gör, men lite utanför centrum, så de kan inte ta samma priser. Det kostade visserligen runt 150 spänn, så billigt var det inte.

Annat var det med lunchen idag. 140 kronor för den sämsta pasta jag ätit ute. Kanske någonsin. Geysir var en chansning då vi var tvungna att äta innan vi började filma Haukur, vår guide från bandet Reykjavik!, När han mötte upp skrattade han åt oss och sa att ingen äter där. Det förstår jag mycket väl. Jonas fick saltkött. En traditionell rätt som jag inte vet om den ingår i Þorramatur, den hedniska taditionen som bjuder att man ska fira Þorra i en månad runt den här tiden på året (kan börja mellan 19 och 25 januari och sluta mellan 18 och 24 februari). Gott var det tydligen.

Vi hängde med Haukur till deadlinestressade gratistidningsredaktionen Grapevine som han skriver för, pratade lite om den, och om vad han gör i övrigt. Efter det tog vi en tur från deras replokal i Sonets gamla lager vid klassiska Grand Rokk, vidare över till Sirkus och Barinn. Pratade om stan och lite sådär. Blir nog bra. Prata kan han.

Hann hem och vända på hotellet innan det var dags för múm hemma hos Örvar i bandet. Trevliga typer som pratade på och bjöd på kaffi precis som alla andra isländare. Kaffe är verkligen stort här. Kanske beror på att de tidigare bara drack Brennvin då ölen var förbjuden på ön fram till 1989. Nåt var de ju tvungna att varva med. múm var precis som de flesta andra vi träffat ödmjuka och vänliga. Lugna och sansade. Fint tycker jag.

Precis innan vi kommit fram till Örvars hus lyckades vi springa på den enda människa jag känner som bor på Island. Kändes lite suspekt, extra skumt att springa på henne då hon nyss fött barn efter att ha hållt sig inne det senaste halvåret. Känner henne bara ytligt, men det var märkligt för hon skulle ha hört av sig om isländsk musik för över ett halvår sen, det vill säga långt innan jag visste att jag skulle hit.

Nu ska skrivas lite vykort och softas inför morgondagen som blir den första lediga dagen. Eller den är inte helt ledig, men den enda intervjun är klockan sex på kvällen. Ska försöka shoppa lite om jag har råd, och hämta uppp lite skivor. Annars ser jag mest fram emot att prova hákarl med brennvin imorgon. Surhaj med brännvin kan ju inte missas.

Lyssnar på: Hjaltalín.

Inga kommentarer: