tisdag, februari 05, 2008

Rokk In Reykjavik


Kallt vid Geysir. Och fullt med folk.

Härliga tider, strålande tider. Eller nåt. Jag vet verkligen inte. Det är ju såklart så, men inte riktigt i sinnet. Island är kallt, och idag snögar det på hatten. Hemma fyller någon år och ser på ett isländskt band. Här träffar vi några andra.

Ólafur Arnalds spelade vacker för oss på flygel igår. Det blir bra tv tror vi. Efter det gick vi upp för Klapparstigur och såg att det brann det hos grannen till hotellet. Vi trodde det var här, och allt jag kunde tänka var att jag nu skulle vara tvungen att göra om mina intervjuer en gång till. Det visade sig att att det var några uteliggare som försökt tutta på sitt temporära hem. Varför är oklart. Jag tror kanske de försökte värma sig, inte elda upp kåken. Men vad vet jag.

En snabb titt på Grapevines hemsida visade att det minsann fanns ett ställe på stan som skulle ha god öl i massor. Klart vi gick dit. Mat har ju alla. Kaffi Brennslan visade sig ha stängt sen ett par månader tillbaka, så vi nöjde oss med ersättaren Brons.

Tapas utgjorde menyn. Jag fick in nån combo med jalapeno, mozzarella och pommes + tonfiskcarpaccio. Gott alltsammans. Jonas fick miniburgare, nåt lammspett med blåbärssylt och en cheesecake av något slag. Oortodoxt, men gott. Blev Viking till maten då de hade samma gamla trötta utbud; ja det var i alla fall vad vi fick veta av vår servitris (som hade Ozzy som tatuering på knogarna). Det visade sig vara fel en stund senare då vi fick veta att det gamla stället hade lämnat all öl i källaren! Raskt fixade chefen fram ett gäng sorter från valven, och jag fick en trevlig Weissbier och Jonas en porter. Sen bjöd huset på Vikings egna julöl. Inte så god, men gratis.

Efter en sväng på Kaffibarinn gick vi tillbaka hem till hederliga hotell Klöpp och såg ett avsnitt av Dexter innan det var dags för sängen.

Nu ska vi snart iväg på en lunch innan vi ska träffa Hakur från bandet Reykjavik!

Lyssnar på: 120 Days.

Inga kommentarer: