onsdag, februari 06, 2008

Reykjavík 101



Öskudagur idag på Island. Barn klär sig som att det var Halloween och går in i affärer och sjunger för personalen för att få godis. Har hört en hel del versioner av traditionella visor, både inhemska och internationella, men det roligaste gänget var nog de som var svartmålade med afroperuk (bara en av dem hade en sån) och sjöng "Billie Jean". Hängde på skivaffären Smekklyesa kanske 20 minuter och jag tror kanske åtta, tio gäng med barn kom in under den tiden. Några affärer sätter upp lappar i fönstret för att tala om att de inte har något godis, då slipper de sång.

Sista dagen och jag har köpt de grejer jag skulle. Lite dyra skivor jag velat ha och en grön islandströja jag säkert aldrig kommer att använda. Besökte deras systembolag Vinbod också för köpa några inhemska öl. Verkligen torftigt utbud, men lite sött samtidigt.

Det var snabba ärenden på stan idag, finns inte så många affärer som är intressanta, och några av de som verkar intressanta hade stängt.

Svårt att fokusera på något förutom jobb just nu. Jobba funkar för att det är kul och stänger ute allt annat, men den övriga tiden är jag mest tyst och brydd. Tråkig stämning att vara i när jag äntligen fått komma hit, men det kan inte hjälpas. Hjärtat följer knappast vad hjärnan försöker säga. Det jävla internet hjälper mig inte att glömma heller. Eller envägskommunikationen som leder till en tystnad som berättar mer än vad jag villl höra.

Nu är det jag och tankarna i fyra långa timmar innan det äntligen är dags att jobba igen. Ironiskt nog är det Seabear som är resans sista intervju. Bandet vi pratat en del om, lyssnat massa på, båda tycker mycket om, men samtidigt bandet som genom sin närvaro hjälpt henne komma på andra tankar. Island förenar och för isär. Eller i alla fall är det så det känns just nu.

Jag längtar hem, men samtidigt vill jag helst slippa det mesta som har med Malmö att göra. Stockholm i helgen trots att jag inte har råd, och jag vet verkligen inte vad jag ska dit och göra. Har inte direkt något att erbjuda mina vänner i sällskapsväg. Är rätt tom.

Lyssnar på: "Lab of Love" - Skakkamanage

1 kommentar:

Anonym sa...

stilig tröja.