måndag, februari 04, 2008

Lýðveldið Ísland

Precis tillbaka från en inspelning med Lay Low på 12 Tonár, skivbutiken. Hon spelade "Mojo Love" för oss. Lät riktigt bra trots att hon dras med en förkylning. Lättjobbat eftersom att Johannes som har butiken är entusiast av rang. Gick därifrån med ett par skivor. My Summer as a Salvation Soldier (han jobbar för övrigt i butiken) och Rökkurrú som vi spelade in på en vind häromdagen.

Tidigare idag klarade vi av en intervju med Einar Örn of Sugarcubes fame. Han talade om att han inte gör så många intervjuer, men att han tyckte vi verkade ha en idé som han kunde ställa upp på. Gick riktigt bra, han är ett proffs förutom att han är riktigt trevlig och har en bister form av humor. Var ute på en balkong och gjorde intervjun. Vinden frös mina fingrar ordentligt, men det var bara att bita ihop. Det gjorde att vi hade Laugavegur under oss och viken i bakgrunden tillsammans med de mäktiga bergen.

Hann med ett besök på en vegorestaurang i hörnet Laugavegur och Klappastigur mellan jobben. Gott och lite skillnad från alla finvarianter av skräpmat vi ätit dyrt. Vi bor på Klöpp på Klapparstigur, så det mesta som är centralt är ruskigt nära.

När vi kom i torsdags gick vi direkt ut och åt på Vegamót. Hittade dit direkt, var som allt annat bara ett stenkast bort. Tipset kom från en vän på Aftonbladet Resa. Skulle vara resonabla priser och god hummerpizza. 60 kronor ölen och strax under 200 för en pizza har efter det visat sig vara just resonabelt i den här stan. Hummerpizzan var god, ölen Viking inte lika god (vi gick tillbaka till Vegamót i lördags för sen frukost efter inspelning provade kombinationen hummerburrito och Thule istället, och det var bättre. Hummerburrito är toppen). Vi brydde oss inte så mycket efter försenat plan och buss från flyget som gick sönder på vägen in. Minisallad på flyget hade inte riktigt gjort mig till en gladare människa. Vi hann också med att ta en öl med Haukur i Reykjavík! på Kaffebarinn. Haukur är vår guide så ville bara prata lite strunt med honom för att bekanta oss. Visade sig att han är en toppenkille, och kommer funka utmärkt som guide.

I fredags drog vi ut till förorten och det något anonyma hus som är Greenhousestudion. Vi träffade Valgeir Sigurðsson och Ben Frost där för att prata sound. De var mycket trevliga och lagom loja av att sitta där ute i sömninga förorten och ratta varsitt soundtrack. Var kul att träffa producenten som gjort några av det senaste årets grymmaste skivor. Han har bland andra spelat in Björk, Maps och senaste CocoRosie. Ödmjuk herre trots det. Vi tog oss därifrån efter ett par givande timmar. Tillbaka hem, dumpade grejerna och bestämde oss för en restaurang på Baldursgata, en gata som mest är bostäder. Þrír Frakkar visade sig vara rätt dyrt (runt 400 kronor), men det var gott. Jag åt en fisk av något slag, Jonas fick val. Galet på nåt sätt, men jag förstår honom. When på Island... Vi spottade Tiina Rosenberg från F! innann vi gav oss av, något vi tyckte var märkligt på Reykjaviks bakgator. Hon pratade politik.

Väl tillbaka på hotellet tog vi reda på var vi skulle, visade sig vara 100 meter bort. Födelsedagskalas på Barinn, och Reykjavík! skulle spela. Vi gjorde en intervju, spelade in livet som var i ett hörn på ett fyrkantigt rum och gladdes åt att det gick så bra, och framförallt att bandet var så bra. Några tekniska missöden tog ner oss på marken en stund, men efter det gav vi oss i kast med nattlivet. Stan som bara haft öl på uteställen sen 1989 vet hur man festar. Vi orkade bara med Barinn tills de började spela stadshotellsdisko från mitten av 90-talet. Följde med sällskapet till Boston ett par hundra meter bort, pratade svenska med ett par tjejer som bott i Finland och Sverige, och musik med en förvirrad fransos som hade Yngwie Malmsteen som idol. Sen gav vi upp.

Lätt tagna av den sena natten gav vi oss iväg på vad som skulle bli lördagens enda inspelning (på grund av sjukdom och hardcore). På en vind spelade vi in en låt med Rökkurró. Ja, efter att ha flyttat runt möbler och väntat på att de skulle få ordning på strängproblem som aldrig löste sig. Bra lät det i alla fall. Sa att vi skulle ses på Gavin Portland, Dys och I-Adapt på kvällen och tog en taxi till mat. Hungriga som få. Efter I-Adapt hade vi tänkt spela in Sudden Weather Change som har replokal på andra sidan väggen från giget betraktat. Det blev inget med det då de höll på mycket längre än väntat. Kanske inte så konstigt då det var deras avskedsspelning. Det stagedivades konstant, till och med ljudteknikerna var uppe och vände ett par gånger, och det gästades frekvent. Uppblåsbara badringar, hajar och plastsvärd for omkring och folk surfade iförda kalsonger och galna huvudbodnader. Roligt, men vi var trötta och insåg att kvällen kunde bli sen. Ställde in inspelningen till förmån för klippbilder som behövde tas medans det fortfarande var helg.

Igår tog vi en hyrbil och for iväg till Geysir, vattenfallet Gullfoss och Blå lagunen. Det var svinkallt, blåste hårt och snöade en del. Var kul att köra bil på landet, men inte lika kul för Jonas att ta klippbilder i halvstorm. De varma källorna var vad vi behövde i alla fall, och blev en bra avtrappning på strapatser som blev mer krävande än vi trott. For upp i Perlan när vi kom tillbaka också. En byggnad på en kulle som ser grym ut på utsidan, men som är rätt trist på insidan. Bra bilder över stan i alla fall.

Avslutade med mat på Oliver (precis runt hörnet på Laugavegur) som var dyrt och verkligen inte speciellt. Skaldjursrisotton var mer av en sopppa i djup tallrik. Provade Gull där och senare Egils lager på ett annat ställe efter att ha letat efter någon med resonabelt utbud på öl. Det finns inte. Viking, Thule, Gull, Egils Lager och Premium har vi provat. Tror alla är isländska. Alla är ungefär samma. Jaja, har inte den irländska puben bättre utbud än de vanliga tjeckerna på flaska så finns det nog inte så mycket att hoppas på.

Snart ska vi ge oss av och träffa Ólafur Arnalds på hans skola för en inspelning med flygel och stråkar. Blir nog fint. Sen ska vi göra av med mer pengar på mat.

Jag har tagit sjukt mycket bilder, men jag har naturligtvis inte tagit med mig sladden så jag kan föra över dem. Får vänta tills vi kommer hem.

Lyssnar på: Rökkurró - "Það kólnar í kvöld..."