måndag, juli 02, 2007

Come Another Rain Down









Jag tror det var Håkan Steen som skrev i Aftonbladet att det var 5000 som kom ut till Universitetet till slut. Tror också att det var den siffra som arrangören siktade på. Allt gott i så fall. Innerstadsfestivaler är ju bra, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem. Gillar den där grejen med att verkligen åka iväg och ta det goda med det onda. Att inte ha möjligheten att ge upp hursom. Jag tycker den här var lyckad. Bandmässigt, arrangemangsmässigt och rent logistiskt (även om jag svor en del över onödiga köer när det inte verkade vara nåt folk där). Scenerna var bra, personalen toppen och ljudet över all förväntan. Tack, det behövdes verkligen. Sen var ju backstagebaren en glädjande bagatell. God öl, bara god öl. Bara det finaste av de belgiska, tyska, tjeckiska och engelska. Som sagt, en bagatell, men en fin liten sån.

När vi kom på fredagen var det rätt mycket kvar att göra för dem. Staketbyggen och annat. Men det löste sig. Det gör det alltid. Inte hört om några incidenter heller. Varken våld eller annat trots att en vakt sa att han hittat knivar och så. Skönt.

Att Peace & Love och Metal Town låg samma helg lär ju knappast ha påverkat festivalen nämnvärt, men för mig kändes det trist. Jag gillar inte riktigt nischade festivaler. Jag vill ha blandning. Jag vill kunna se Jamie T och ISIS. Bra musik är inte beroende av genrer. Läst en del om den pågående krisen för Hultsfred kontra de andra, slutsålda, festivalerna. Det har sagts bland annat bero på nischandet. Jag tror inte på det. Tror mer på fingertoppskänsla. Mer på att vara som sin målgrupp. Om det är samma sak som nisch, fine, men det tycker jag inte att det ska behöva vara. Fattar Sweden Rock och så, men jag vill inte bara ha den typer av festivaler. Fan, Roskilde säljer ju ut, det är den festivalen som Hultsfred ska jämföras med (kanske även Peace & Love då), inte någon av de mindre. Sak samma.

På fredagen hann jag med att se Danielson, Loney, Dear, Electrelane, ett par låtar Gossip (borde verkligen sett mer, men gick med på paus med öl för det lät fint), det mesta av ISIS, TV On the Radio och 20 minuter Hold Steady (som jag verkligen ville se, men som jag fick köa in för). Efter det var jag så nöjd att jag inte riktigt ville se mer före CSS, men sällskapet var fint och jag missade dem med. Har sett dem två gånger tidigare, så det var ju ingen större miss, men det hade varit roligt att se dem spela "Pretend That We're Dead" med L7. Får väl hoppas på att de spelar den i Roskilde också. Drog in till Terassen i stan efter baren stängde och såg slutet på Wolf Club vs. Eros Video. Träffade Svante och några av Damn! + Jaleel från TV On the Radio en sväng. Sen stängde även de så då var det bara att gå hem.

Lördagen visade sig erbjuda sämre väder så det blev en del inomhushäng. Skulle ju göra en intervju också. Såg O'Death, sen gick jag in till inspelningsplatsen och kollade Jamie T spela en låt för oss för att sen göra min intervju med rätt lågmälda Maps. Hann iväg på lite Kate Nash och sen Maccabees före peppen startade inför Brighblack Morning Light (största peppen efter Hold Steady bland jobbgänget). Var där tidigt och såg hela trots värmen i lokalen. Mycket folk där hela konserten trots sirapstempot. Gick och hälsade och pratade lite innan det var dags för Maps som fullkomligen golvade. Riktigt bra med band. Vidare på Jamie T som mest sabbade sina låtar då bandet inte är nåt vidare, och sen var det samma historia igen. En öl blev flera, Sea & Cake missades tragiskt nog, och jag blev kvar på backstage en stund då de andra såg Rufus. Missade Studio som jag inte trodde på utomhus (i tält), men som tydligen hade varit riktigt bra, men gick på Bright Eyes som var en besvikelse. Fullt band. Dubbla trummisar, stråksektion och allt (alla i vitt), men stämningen på scen var alldeles för uppstyrd. Lite för professionellt helt enkelt. Visserligen spelade han en rad bra låtar, men det känns lite som jag är klar med Conor. I alla fall för ett tag. Tackar för den handfull konserter jag sett, vi ses när peppen är högre. Stack till stan när det var över. Debaser var för lång kö, Skeppsbar ville inte ha mig och det hela slutade på McDonalds, sen en taxi hem. Lika bra det. Söndagen var ju söndag som vanligt.

Hann hem och lämna grejer för att dra vidare till Folkets Park och stället Far i Hatten. Thanksgiving och Francois and the Atlas Mountains spelade lite vingligt inför en liten tapper skara, och det var bitvis rätt fint. Skönt att vara hemma. Trodde aldrig jag skulle säga det. Nu ska det packas upp och peppas inför Debaser och Deerhoof.

Topp 5 konserter Accelerator 2007:
The Hold Steady
Maps
ISIS
Brightblack Morning Light
TV On the Radio

Mindre bra grejer:
Electrelanes ljud. Gitarrvägg är bra, men inte när den bara är diskant.
Maccabees Bloc Party spelar Strokes. Trist och väntat trots bra genomförande.
Att Jamie T låter en grupp fyllon sabba hans bra låtar (fast det var grymt när de spelade "Looking For New England" av Billy Bragg).
Att jag missade Sea & Cake, CSS, Studio och nästan hela Gossip.

Hedersomnämnande:
The Hold Steady ser inte riktigt kloka ut, men de var så glada och peppade samtidigt som de lät bra och spelade lite charmiga fel att det inte hade spelat någon roll om de så hade haft lepra och stått på huvudet nakna. Många band kan lära sig nåt av det här brokiga gänget gubbar.

Inga kommentarer: