tisdag, juli 17, 2007

"Bongos? Det heter faktiskt Djembe!"


Bilden är snodd från danse-africaine.net och har inget med Malmö eller Möllevångsfestivalen att göra.

Städar, eller rättare sagt: plockar upp grejer från golvet just nu. Har gått på halvfart i ett par, tre timmar. Lite avbrott för mejl, kaffe och snusinköp på hörnet. Inte så peppad med andra ord. Har ingenstans att stoppa grejerna jag plockar upp heller. Det gör sitt till. Blir mest sorterande och strukturerande. Tenderar bli stökigare innan det blir bra bara. Så nu är det paus igen.

Gick in på Möllevångsfestivalens hemsida för en koll på fredagens program (inte att förväxlas med Malmöfestivalen, den här helgen är det hippiesarnas och punkarnas tur att ha kul). Vet att det är en del jag vill se på festivalen, men det är likväl lite roligt att läsa programmet med tanke på vilka som arrangerar (fördomar och åter fördomar, jag vet, men visst kan jag få skratta lite ändå mitt i allt jävla fejande?).

"Invigning
Fredag 20 Juli 16:00 - Torgscenen (Möllevångstorget)
Vi öppnar festivalen på typisk möllan manér med trummor, dans och kärleksbudskap."

Dessa jävla trummor! Beskrivningen är dessutom toppad med en skön särskrivning. Lite senare i programmet:

"Vincent Vicious
Fredag 20 Juli 19:20-19:50 | Friluftsscenen - Pop & Rock (Folkets park)
Det här är lycka i all sin form. Håkan Hellström kan hänga sig själv, här har vi 8 färska sommarhitsmakare."

Får man skriva så i programmet? Jag tycker nog inte riktigt det. Mer galenskap lite senare:

"The Itch
Fredag 20 Juli 20:00-20:35 | Barnens scen - Hårdrock (Folkets park)
Välljudande rifforienterad skrevrock - som soundtracket till en suverän fredagkväll."

Skrevrock på Barnens scen? Det är inte mycket som ändrats sen jag var barn med andra ord. Eller är det föräldrarna som styr barnen mot den smaklösa rocken för att de själva växte upp med den? Vad vet jag, ungarna kanske får en suverän fredagkväll (sic) Humor!

Lutar åt att jag hänger på vår egen klubb på Debaser och går ut och kollar banden på rivningstomten. Ska bli kul. Har inte hört så många av dem. Synd att Ahrm spelar på Rundgångs nypremiär samma kväll. Blir en massa spring och säkert en massa missat.

Förtydligande: jag tycker att Malmö är toppen och jag gillar trummor. Jag gillar inte alltid de som trummar, och ibland kan jag tycka att amatörer på jazztobak förstör nåt som i grunden är fint. Stavfel och annat unnar jag dessutom mig själv ibland, men inte officiella program.

Inga kommentarer: