fredag, januari 09, 2009

Vila i frid



Ron Asheton är död. Han blev inte äldre än 60. Jag fick veta det nu. En hjärtattack i hemmet sägs det, och tydligen inträffade det för ett par dagar sen. Märklig sammanträffande att jag precis läst en del om hans liv i boken om Iggy Pop. Vet inte om han fortfarande tog droger och bodde hemma, men det spelar inte så stor roll. Hans gitarrspel lever vidare hos tusentals, kanske hundratusentals gitarrister världen över. Själv snodde han snyggt, och spelade som ingen annan. Framförallt med The Stooges. Om du inte tror mig, lyssna på exempelvis "Funhouse", världens kanske allra bästa skiva. Tack så mycket Ron.

Rolling Stone minns Ron Asheton här.

1 kommentar:

Håkan sa...

så går det när man försöker lära sig bakgrunden om israel och palestina. då missar man de riktigt viktiga händelserna.

jag gillar inte stooges som du, men är så oerhört glad att jag hann se dom och att det var så in i helvete bra. och så farligt. även om ron såg ut som michael moore. snyggare och yngre gitarrister har misslyckats med det, trots samma låtar och frontman. befriande på nåt sätt.

när himlen öppnar sig i roskilde samtidigt som de börjar spela "no fun" är ett ögonblick jag alltid kommer bära med mig. även om det inte var urmodern till all livemusik (stooges på peace and love 2007...)