tisdag, januari 13, 2009

Merriweather Post Pavillion



Att få höra "Guys Eyes" på skiva till slut är precis så glädjande som jag hoppats. Jag hade låten med i Musikbyrån efter vi spelat in några låtar med Animal CollectiveLoppen, antar i fjol. Efter det har jag hört den spelas live igen, men i en något annorlunda version. Eller jag har för mig att det var den i alla fall. På Berghainspelningen i Berlin flöt ganska mycket ihop i en rätt hård dansattack. Vi var rätt förvånade, men glada. Snopna av att de spelade relativt kort set. Jag älskade det, men när förhoppningarna inför var näst intill omöjliga att infria så gick åtminstone jag därifrån med en förvirrad känsla av utmattning. Som att jag äntligen fått det där underbara avklarat till slut, men att njutningen borde varit ännu större än den faktiskt var. Låter som att jag är negativ, men det är jag inte. Svårt att vara ett dedikerat fan.

"Merriweather Post Pavillion" är förutom en anrik utomhusscen i Columbia, Maryland, även namnet på Animal Collectives nya skiva. Den innehåller inga dåliga låtar. Däremot har jag (efter en lyssning) fått för mig att "In the Flowers" och "Bluish" är mindre bra. Men det vet jag såklart inte än. Säkert är att det här är ännu en bra skiva av kollektivet som kommer hålla mig i sitt grepp i månader framöver. Den är inte helt olik de två senaste fullängdarna eller den senaste med Panda Bear: "Person Pitch". Kanske är den mer lätt i sin framtoning än en sammanslagning av de tre skivorna. Den är ljus, lekfull utan att vara särskilt experimentell, mer låtbaserad men med albumflyt utan att offra något på vägen, men framförallt lätt på nåt sätt. Som vikt alltså. För örat. Svår skiva att inte gilla med andra ord.

Igår fick jag avin, idag hämtade jag skivan. Nu stannade den till i slutet av sida fyra, och det är dags för spelning nummer två. "Guys Eyes", "Summertime Clothes" och "Brother Sport" känner jag igen sen tidigare, utan att de för den delen sticker ut som att inkludera en gammal EP eller så (det är kanske det värsta, när låtar ska tävla sinsemellan på en skiva). Nu har jag lagt på A1 igen och ska snart lägga mig på soffan (efter att först ha konstaterat att jag hade fel angående "In Flowers" samt att det verkar vara rusning på gratisfilerna som jag försöker ladda ner). Önskar att det är dags för den där konserten i närheten som det ryktas om, tills dess får jag drömma mig tillbaka till de fantastiska spelningar jag faktiskt redan sett i Malmö, Roskilde, New York, Köpenhamn och Berlin. Hoppas listan drygas ut. Snarast.

Ny sida för "Merriweather Post Pavillion".
Animal Collective på MySpace.

Merriweather Post Pavillion, stället.

3 kommentarer:

Madeleine sa...

åh skivan är så bra tycker jag! ryktas det om spelning här? VAR? NÄR? måste se, har aldrig sett dem faktiskt..:(

Vs. sa...

ja, det har ryktas om spelning i krokarna, men jag hittar ingen info, så det är väl inte klart än. hoppas det blir av. annars brukar ju köpenhamn vara ett hett tips. vi får väl se.

Anonym sa...

fint omslag, bra skiva!