lördag, maj 26, 2007

¡Viva el patio!






Kom hem till ett dimmigt och råkallt Malmö vid tio i tisdags morse. Inga goda utsikter för en uteserveringsfestival. Åkte hem och packade ihop mig och gick ner till Debaser. Scenen var inte ens färdig men de jobbade som galningar. Tog med mig Fletcher (Bird By Snow) och gick iväg för att affischera och dricka lite kaffe. Runt halv sju var allt klart, och soundcheck kunde börja. Första akten stod på scen någon timme senare. Vädret hade blivit fint, folk fullkomligen strömmade till och Moto Boy och Steso Songs fick gott om folk att lyssna på dem. Bird By Snow var inte riktigt så bra live som jag hoppats på, men folk stannade kvar. Wildbirds & Peacedrums var tvugna att rusa på scenen vid halv tio då det skulle vara tyst redan tio. De gjorde dagen. Riktigt bra var de. De flesta verkade ense om att dagen var lyckad, och väldigt mycket folk stannade kvar efter banden då jag och Douglas Holmqvist spelade skivor. Min trötthet gjorde att jag packade ihop och gick hem vid tolv. Magen ville inte riktigt, och jag var helt färdig.






Onsdagen erbjöd mer utbud för folk, men det kom nästan lika mycket folk för att se Edda Magnason och de andra. Erik Enocksson och Idiot Kid spelade efter Edda, först som Idiot Kid, sen gick de över i att spela Eriks låtar till Farväl Falkenberg. Det blev rätt uppenbart att det inte var lika mycket folk som kommit för att höra musik i onsdag, många som pratade bort det vackra. Richard Reagh avslutade, och trots att jag inte är något fan, så tyckte jag det var bra. Tomas Melinder och jag tog över och spelade skivor. Blev på partyhumör och stannade tills de sa åt mig att sluta spela. Fin kväll, ja båda kvällarna var det, men det är lite synd att spela skivor på sin egen klubb när det kanske varit roligt att hänga med dem man bokat.

Blir nog i alla fall ännu en ¡Viva el patio! under sommaren. Det var riktigt kul. Duktigt folk på plats. Band och personal. Det är bara till att tacka alla inblandade, framförallt de som jobbade och de som kom.

Inga kommentarer: