torsdag, maj 10, 2007

King of the Road







Soviac och Electrocute på Debaser Malmö i tisdags. Inte mycket folk, inte så inspirerat. Kanske var 50, 60 pers där. Bitvis bra när Soviac spelade, men jag hade hoppats på mer. Högre och farligare. Mer som det tidigare eller som remixarna. Jag vet att de kan. Kul häng med Abbas och Gunnar efter i alla fall.

Gårdagens pepp var Built to Spill på KB (med lovande förbandet Small Flowers Crack Concrete). För alla utom mig tror jag. Har aldrig varit ett fan. Gillar dem, har någon skiva, men gick inte i bitar av lycka som några av mina kompisar. Började riktigt dåligt också, blev på uselt humör av det. De krossade en av mina favoriter, "The Plan", genom att bara mangla på. Hördes röster om att jag hade fel, men jag böjer mig inte. Bistra gubbar som kör allt i ungefär samma läge är inte bra.

Sex låtar in eller så spelade de "Goin' Against Your Mind" som de faktiskt tyckte var rolig att spela och jag bestämde mig för att stanna en stund. Fick sällskap och stannade resten av spelningen. Kan inte säga att det var någon topp tio i år precis, men när de hade kul på scen blev det mycket bättre.

Gick upp till Inkonst för att se om jag kunde se några låtar med Brant Bjork & the Bros. Det kunde jag. 20 minuter spelade, minst en och en halv timme kvar då eller nåt. Det går att lita på de gamla stonergubbarna (stonergubbar är inte lika gubbiga som indiegubbar, jag vet inte varför, kanske är nåt i den där knastobaken). Alfredo Hernandez satt in bakom trummorna, så med andra ord var båda trummisarna från Kyuss på scen. Lite coolt tyckte jag allt att det var, även om jag inte blev alldeles till mig. Det lät som det skulle (och med det menar jag att det var bra och kändes alldeles tryggt och fint), alla var tuffa på det där kaliforniska ökenviset med ett stänk av Venice beach på 70-talet utom den tjocka basisten i denim och pilotsolglasögon. Han var rolig på andra sätt. Stod verkligen på ett och samma ställe hela giget.

Märklig blandning av publik som vanligt på den här typen av gig. Det roligaste var nog de två yngre männen som diskuterade soundet vid baren. Man ett sa till man två att han tyckte det lät som Danko Jones, fast bättre.

Har rekat lokal idag och fikat lite med Camilla och Semlan. Nu ska jag jobba på så att jag hinner iväg för en kortare konsertrunda vid åtta. Ska ju skriva frågor till imorgon + packa skivor. Blir sent med andra ord. Men det är det värt. Missar dessvärre en massa jag vill se. Sjukt mycket band i stan idag.

Inga kommentarer: