söndag, december 24, 2006

Christmas In Hollis

Idag är det julafton. Sitter på ett tåg till Södertälje Syd för att komma vidare till Strängnäs, min hemstad. Lyssnar på "Boys and Girls In America" för tredje eller fjärde gången på ett halvt dygn. Jag vill höra om den direkt när den slutar spela. Hoppas beroendet är övergående och inte skadligt.

Jag ska åka hem för äta och dricka med min mor. Sen vet jag inte. Blir väl rastlös med några tidningar och böcker som sällskap. Har några med mig. Julklappen är redan bestämd sen innan och går inte att läsa.

Min mor är en god mor. Det är jag som är dålig på att fira. I alla fall på att fira som man ska. Hade gärna suttit i en stuga någonstans där vintern var vinter och inte barmark och plusgrader. Hade gärna suttit tyst i sällskap med en eller några nära vänner. Hade gärna pratat lågmält om framtiden. Om saker som mår bra av att vädras och dammas av.

Hade gärna varit lugn, trygg och tillfreds i de varmaste av armar.

"she put 900 dollars
on the fifth horse
in the sixth race
i think his name was chips ahoy.

came in six lengths ahead
we spent the whole next week getting high
at first i thought that she hit
on some tip that she got from some other boy.

we were overjoyed.
i got a girl and she don't have to work
she can tell which horse is gonna finish in first
some nights the painkillers make
the pain even worse

came in six lengths ahead
we spent the whole next week getting high
i love this girl but
i cant tell when she's having a good time.

How am I supposed to know that you're high
if you wont let me touch you?
How am i supposed to know that you're high
if you wont even dance?

shes hard on the heart
shes soft to the touch
she gets migrane headaches
when she does it too much.

she always does it too much.
How am I supposed to know that you're high
if you wont let me touch you?
How am I supposed to know that you're high
if you won't even dance?
and you won't even dance."

- The Hold Steady

1 kommentar:

Schmarro sa...

hoppas det blev en bra jul för dig. jag hade det lugnt, sov mest. och boken läste jag ut, den var ok, den var bitvis riktigt vacker, men jag vet inte. jag tycker om hur hon skriver, hon skriver sådär som jag älskar allra mest, när det FLYTER och allt, ja precis ALLT, även det komplicerade eller svåra, berättas med så enkla medel att det är helt sjukt vad man fattar genom att läsa mellan raderna, så skriver hon, men ändå, jag tror att de som verkligen tar till sig av boken behöver samma eller liknande erfarenheter som hon själv, och de är ganska marginaliserade... alltså, gör jag någon sense? den var bra. men inte så bra. kram på¨dig /C