tisdag, januari 29, 2008

Mit Simaen

Aw. Så gick det en vecka ändå då. Innan jag skrev igen menar jag. Men vilken vecka det varit! Barr och Iron & Wine på Mejeriet, High Hats och Apa State Mental på High Five, hemmakväll i lördags och på det en söndag med långpromenad och middag på Metro. Samtidigt som allt det här gått av stapeln har jag mestadels mått toppen. Eller rättare sagt, jag har mått som jag vill i princip hela tiden, och i det stora hela blivit behandlad mer än väl. Jag hoppas på mer av den varan.

Island om några, men jag är verkligen inte klar med vad jag ska göra. Blir en uppeppning med "101 Reykjavik" snart, och sen ett kort besök på Jeriko för Wildbirds & Peacedrums, innan det är dags för lite mer arbete. Mejlandet tar liksom aldrig slut.

Sitter och lyssnar på skiva(n?) med Cluster & Eno och tycker den är toppen, helt klart ett tips till dem som inte hört den men gillar ambient musik som känns befriande analog trots användande av mycket synt (jaja, inte helt korrekt beskrivning kanske, men jag gillar den i alla fall). Påminner mig lite om att jag inte tipsat nog om Sinoia Caves! I vilket fall, det var inte dem jag skulle tipsa om här och nu.

Skivan med Atlas Sound har ju äntligen kommit, och jag blev helt fast med en gång. Det är helt enkelt knarkig, lättflytande och hemmasnickrad popmusik från Kranky med allt vad det innebär (om du gillar exempelvis Broadcast, Caribou och Electrelande borde du gillar det här). Flumpunkaren Bradford Cox har pulat och fixat tills han blev nöjd, och nu kan vi blogghängande Deerhunterfans äntligen få höra den sötpsykedeliska skivan. Vet du vad jag pratar om så har du redan börjat skriva in valfri skivbutik i en annan flik.

Mer om Atlas Sound (från Wikipedia):
"Atlas Sound is the name of a musical solo project of Bradford James Cox, the lead singer of Atlanta four-piece Deerhunter. Cox was born in Athens, Georgia in 1982 and suffers from Marfan Syndrome.[1] The singer plans on releasing an album in 2008, entitled "Let the Blind Lead Those Who Can See but Cannot Feel" on indie-label Kranky. Several demos have been released on his MySpace page, with Deerhunter guitarist and "best friend" Lockett Pundt appearing on guitar for the song "Cold As Ice". [1] In explaining his reasoning for a solo project, Cox has stated, 'It's just that I have ideas that I can't make work with a five piece rock band...there's kind of this palette of sounds that I use that I don't necessarily get to use with Deerhunter'."

Inga kommentarer: