onsdag, april 30, 2008

Focus on Sanity



Ja, den här lyssnar jag på nu. Fantastisk skiva. Kanske inte lika omtumlande som 1959 när den kom, men för en novis som jag är den bryggan mellan traditionell jazz och den mer utmanande. Snygg är han också, Ornette.

There's Always Room on the Broom



Googlade för att läsa på om Liars och valborgsmässoafton. Blev såklart först en sväng på Wikipedia, det är alltid lika roligt: Anton Szandor LaVey chose Walpurgis Night in 1966 to found the Church of Satan. Vidare referenser: "Walpurgis" is a rare 1969 prog psych record by the Swiss group Shiver. The cover features early art by H.R.Giger. Man får också veta att: A German group named "Walpurgis" released a Krautrock album called "Queen of Sheba" in 1972. Den vill jag höra nu! Dennis?

Från All Music Guide om Liars andra skiva: "They Were Wrong, So We Drowned" depicts the struggle between a village of Christians and the women they believe to be a coven of witches, alternating their sides of the story track by track. According to Walpurgisnacht legend, one of the main remedies against the night's evil spirits is noise; after sunset, the boys of the villages near the mountains make as much noise as possible to drive away the witches and demons that emerge after being trapped in the earth during the winter months. The Liars take this part of the legend to heart: They Were Wrong, So We Drowned is sculpted from layers of digital and organic noise that create a suffocating sense of dread. "Broken Witch" starts the album with ominous drones and stuttering drums that eventually fall into a grinding, nearly industrial rhythm. It's a deeply unsettling song, and not just because the shouted refrain "blood, blood, blood" is one of its few immediate hooks. But as challenging as the track is, it's only the Liars' opening salvo: as it unfolds, They Were Wrong, So We Drowned gets progressively darker, denser, and stranger. The first time through, its mix of crushing noise and eerie negative space is equally exhilarating and bewildering, and in many ways, the album is thoroughly disorienting: its juxtapositions of modern sounds and processes, centuries-old legends, and ageless emotions create a thought-provoking cognitive dissonance.

Hursom. En av mina favoritskivor. Har du inte den så borde du köpa.

Freak Scene



Mycket om J. Mascis i dagarna. Tänkte just på den här bilden. Har för mig att hans mamma stickade den till honom när han var med i Deep Wound. Söt historia. Hoppas den är sann.

Dracula Family



Mogwai har ny EP på gång. En låt blev över. Den hamnade på en skiva som kommer med tidningen Plan B. Jag fick min på mejl. Går säkert att ladda lite varstans. Annars finns den som stream här. Spontant säger jag att det är en rätt luftig och nästan glad låt från Spacemen 3/Spiritualized influensen. Om det här är överblivet material så kommer resten vara fantastiskt!

The Beyond Within

Förövrigt är inte nya Origin lika mycket symaskinsdöds som tidigare. Får för mig att de blivit lite mer nyanserade (kanske tänker jag på Nile?). Gillar inte riktigt hans sång bara. Lite väl monoton ibland. Karln kan ju sin growl, varför han inte är bra hela tiden är ett mysterium. Kanske inte kommer spela "Antithesis" (som den heter) så ofta, men någon gång ibland är den nog bra för att grinda ur systemet.

Jag tror jag sätter fart på nya liveskivan med Nasum istället när jag ändå har cd-spelaren igång... Kanske inte det bästa de släppt ifrån sig, men jag gillar den för att jag gillar låtarna och gillade dem live (vila i frid Mieszko).

Fire Lances The Ancient Hyperzephyrians



Såg Graveyard och Witch igår. Tyckte nog mer om Graveyard faktiskt. Kanske att svära i kyrkan, men så är det. Spelade lite skivor innan, mellan och efter. Resten av tiden snackade jag mest strunt. Som jag trott. Kul kväll i alla fall. Enda önskemålet var när vi stod på uteserveringen vid halv åtta. En kille ville höra Talking Heads. Det fick han inte, för jag hittade inga låtar. Enda klagomålet var när jag spelade The Furze, norsk black metal. Blev för mycket.

Mascis stod och diggade en del. Var tvungen att ta ett idolkort när stället stängt. Ingen vidare fotograf dock (jag är inte mycket bättre, men jag vet var zoomknappen sitter). Han är för rolig ändå. Jag gillar verkligen honom, trots att jag vet att han betett sig väldigt dålig mot forna kollegor.

Tal om efterfest, men jag är krasslig, så det blev inget sånt för mig. Blev säkert inget ändå. Finns inte så många folkölsförsäljare i Malmö en tisdag klockan tolv.

Lyssnar på: "Gods Of The Earth" - The Sword. Bra nymetall med stonervibb. Lite Mastodon med mindre meck. Kanske.

tisdag, april 29, 2008

The Blue Sheep



När började varenda kotte tro sig ha saker att säga om fotboll? Vem vill och orkar egentligen lyssna? Nu börjar det bli löjligt. Som att intervjua pundiga rockmusiker om världspolitik. Mitt intresse har bara sjunkigt och sjunkigt. Varken kultur eller sport är något att försöka sig på bara för att smälta in. Att ta ytan för att spela med.

Ikväll är det Graveyard och Witch på Debaser i Malmö. Jag spelar skivor och ljuger gärna lite om bra låtar och nya band. Jag lovar att inte prata sport även om jag dricker mitt morgonkaffe i en mugg från slutet av 70-talet det står Djurgården på. Jag vet inte vad de i laget heter, och numer vill jag inte ens bry mig om hur det går. Trist kan tyckas, men så har det blivit. Kanske kommer det tillbaka igen. Vem vet.

En sak vet jag. Det är att journalistik på lokalnivå borde kunna vara mer mångfacetterad än den som sker på nationell nivå. Varför springer alla åt samma håll?

Lyssnar på: "Puff" - Blues Control. Från Queens faktiskt. Allt bra är inte från Brooklyn.

Lump Sum



I helgen hade jag minifestival på Debasers uteservering. Det var kallt, men ingen behövde tälta. Med andra ord var det ingen riktig festival. Om mindre än två veckor åker jag på en annan festival, också vuxen, men något mer avancerad. Där bor man i stugor.

Här är line-upen:

FRIDAY MAIN STAGE

WEEN - 9PM - 12AM
SEBADOH - 7.30PM – 8.30PM
VAMPIRE WEEKEND - 6PM - 7PM
THE CLIENTELE - 4.30PM - 5.30PM

Doors - 4pm

FRIDAY 2ND STAGE

HOT CHIP DJS - 1.30am - 5am
GLASS CANDY + DJS - 12.30 – 1.30AM

REDD KROSS - 10.45pm - 12am
FUCK BUTTONS - 9.15pm - 10.15pm
SHIT AND SHINE - 8.00pm - 8.45pm
CAR SICK CARS - 6.45pm - 7.30pm
MAN MAN - 5.30PM – 6.15PM
JAY REATARD - 4.15pm - 5pm

Doors - 3.45pm

SATURDAY MAIN STAGE

HOT CHIP - 11.00pm – 12.30am
LES SAVY FAV - 9.30pm – 10.30pm
THE BLACK ANGELS - 8.00pm – 9.00pm
LOS CAMPESINOS - 6.30pm - 7.30pm
YEASAYER – 5pm - 6pm
BON IVER - 3.45pm – 4.30pm

Doors - 3.15pm

SATURDAY 2ND STAGE

DJS - 2am - 4am
VARIOUS PRODUCTION DJS - 12.30am 2am

BLACK LIPS - 10.30pm – 11.30pm
DEERHUNTER - 9.00pm – 10.00pm
DIRTY PROJECTORS - 7.30pm – 8.30pm
HOWLIN RAIN - 6.00pm – 7.00pm
BORN RUFFIANS - 4.30pm – 5.30pm
TIMES NEW VIKING - 3.15pm – 4.00pm
EVEN - 2.00pm – 2.45pm

Doors - 1.30pm

SUNDAY MAIN STAGE

HARMONIA - 11pm – 12.30am
GIRLS AGAINST BOYS - 9.30pm – 10.30pm
THE HOLD STEADY - 8pm – 9pm
OF MONTREAL - 6.30pm – 7.30pm
BLACK MOUNTAIN - 5pm – 6pm
A PLACE TO BURY STRANGERS - 3.30pm – 4.30pm
JENS LEKMAN - 2.00pm – 3.00pm

Doors 2.30pm

SUNDAY 2ND STAGE

DJS – 12.15am - 3am

CARIBOU - 11pm – 12.15am
MEAT PUPPETS - 9.30pm – 10.30pm
NO AGE - 8pm - 9pm
WOODEN SHJIPS - 6.30pm – 7.30pm
PISSED JEANS - 5.00pm –6.00pm
MARISSA NADLER - 3.30pm - 4.30pm
APSE - 2.15pm – 3.00pm

Doors - 1.45pm

Blir nog bra det där. Skönt att åka iväg lite från det lilla, trots att jag åker själv. Det är inte lika roligt. Tips och skivor med artisterna tas emot med öppna armar. Jag saknar bland andra Apse, Shit and Shine och senaste Howlin' Rain.

Lyssnar på: "For Emma, Forever Ago" - Bon Iver. Låter fint och bra. Skönt att det bara är att knalla förbi och handla en öl sen på väg till Yeasayer.